Türkiye'nin ev sahipliğinde Antalya'da düzenlenecek BM 31. Taraflar Konferansı (COP31) öncesinde Londra İklim Eylemi Haftası’na katılan Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, küresel arenada tarihi bir vizyon ortaya koydu. İklim İnovasyon Forumu’nda konuşan Bakan Kurum, COP31 Başkanlığı olarak dünya genelinde elektrifikasyon seferberliği başlatmak istediklerini belirterek, "2035 yılına kadar nihai enerji tüketiminin yüzde 35’inin elektrikten karşılanması" küresel hedefini ilk kez dünyaya ilan etti.

"Süper El Nino'nun faturası 5 trilyon dolar"
Londra'daki zirvede küresel ekonomiyi ve insanlığı bekleyen akut iklim krizlerine dikkat çeken Bakan Kurum, jeopolitik çatışmalar ve artan borç yüklerinin üzerine bir de iklimsel afetlerin eklendiğini vurguladı. "Süper El Nino" tehdidine karşı net uyarılarda bulunan Kurum, şu ifadeleri kullandı:
"Araştırmalar, El Nino olaylarının küresel ekonomiye yaklaşık 5 trilyon dolarlık devasa bir maliyet yüklediğini gösteriyor. İçinde bulunduğumuz bu yıl, insanlık tarihinin en maliyetli El Nino dönemi olabilir; üstelik bu hesaba henüz en ağır bedel olan can kayıpları dahil değil. Biz, kasım ayında Antalya’da düzenleyeceğimiz COP31 ile bu kötü gidişatı tersine çevirebileceğimize inanıyoruz. Radikal adımlar için artık herkes elini, gövdesini taşın altına samimiyetle koymalı."
‘2035’e kadar yüzde 35’ formülü
Bakan Kurum, ülkeleri, sanayiyi ve haneleri dalgalı fosil yakıt fiyatlarından korumanın tek yolunun temiz enerjiye geçiş olduğunu ifade ederek COP31'in ana vizyon belgesini paylaştı. Ulaşım, binalar ve sanayide elektrifikasyonun hızlandırılacağını kaydeden Kurum, "2035 yılına kadar nihai enerji tüketiminin yüzde 35’inin elektrikten karşılanması hedefini küresel bir taahhüde dönüştürmek istiyoruz. Bu yürüyüşün, Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) ve Küresel Yenilenebilir Enerji İttifakı gibi dev yapılar tarafından şimdiden sahiplenilmesinden memnuniyet duyuyoruz" dedi. Kurum ayrıca, gelişmekte olan ülkelere vaat edilen yıllık 300 milyar dolarlık Bakü Finans Hedefi'nin lafta kalmaması gerektiğini hatırlatarak batılı bağışçı ülkelere taahhütlerini yerine getirme çağrısı yaptı.

Küresel sıfır atık ve dirençli şehirler modeli
Konuşmasında Emine Erdoğan’ın öncülüğünde küresel bir markaya dönüşen Sıfır Atık Hareketi’ne de değinen Bakan Kurum, insan kaynaklı metan emisyonlarının %20’sinden sorumlu olan atık sektörü için de "2035'e kadar atık üretimindeki artışı yarı yarıya indirme" hedefini koydu. Türkiye'nin "Asrın Felaketi" sonrasında yürüttüğü dirençli kentleşme hamlesini dünyaya örnek gösteren Kurum, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde deprem bölgesinde 2 yıl içinde 455 bin enerji verimli konutun bitirildiğini ve bu yapıların enerji tüketimini %39 oranında azalttığını aktardı. Kurum, bina sektöründeki enerji tüketim yoğunluğunu da 2035'e kadar en az %25 azaltmayı hedeflediklerini sözlerine ekledi.





